Potraviny cez internet nakupujeme ešte s veľkou opatrnosťou
Rozmach nákupov cez internet je badateľný prevažne kvôli ponuke zliav, ktoré sú výraznejšie ako v kamenných obchodoch. Našinci nakupujú bez nejakých väčších zábran prevažne oblečenie, knihy, letenky alebo zájazdy a ich počet každoročne rastie. A nielen na Slovensku, ale aj v celej EÚ je rast online nákupov viditeľný. To však neplatí o potravinách, pri nich sme dosť opatrní.
Štatistiky hovoria, že ešte pred desiatimi rokmi dávala tovar do nákupného košíka v e-shopoch len 1/3 používateľov internetu, minulý rok to už bolo až sedem ľudí z desiatich obyvateľov Slovenska, ktorí využívajú internet.
Na kúpu jedla ešte nemáme dosť odvahy
Ponuku na internetových stránkach využívame pri nákupoch tovarov, medzi ktorými dominuje spotrebný tovar, no jedlo a potraviny ešte zostávajú v úzadí, keďže pri nich nám odvaha. Podľa známych údajov až 56% Slovákov si vyberá z ponuky oblečenie, obuv, elektroniku, počítače, telefóny a rôzny doplnkový sortiment. Viac ako polovica zasa si objednáva letenky alebo platia za ubytovanie a ostatné položky. Ten istý počet ľudí si kupuje knihy. Potraviny sú na poslednom mieste, odvahu na objednávanie má iba 16% ľudí a dokonca až 54% z nás sa vyjadrilo, že zaobstarávanie jedla touto cestou si nevie predstaviť. Nárast obľúbenosti e-shopov sa netýka iba Slovenska, ale viditeľne sa prejavil aj v celej Európe. Svedčí o tom štatistika, ktorá priniesla informácie o tom, že v roku 2008 to bola polovica obyvateľov, ale už v minulom roku sa tento počet zvýšil na 69%. Slováci v tomto podiele vedú aj pred Rakúšanmi, naopak, v Maďarsku si nákupy prostredníctvom internetu obľúbila asi len polovica jeho používateľov.
Chceme si v prvom rade urobiť radosť
Našinci sa prejavili ako kupujúci, ktorí sa riadia pocitmi, vyberajú impulzívne s cieľom urobiť si radosť, Týka sa to prevažne módy a hračiek, ale s bielou technikou, domácimi spotrebičmi či elektronikou už narábajú opatrnejšie a viac svoj výber zvažujú. Na to, aby sa zákazník do obchodu vrátil, musí mať pozitívne skúsenosti. Až polovica ľudí sa vracia rovno na stránky, s ktorými už má skúsenosti a obľúbili si ju namiesto toho, aby zadávali výrazy do vyhľadávača.